Od czasu do czasu wszyscy odczuwają lęk. To normalne. Możemy czuć się zdenerwowani z powodu problemów w pracy czy przed podjęciem ważnej decyzji.

Jednak zaburzenia lękowe to co innego. To grupa chorób psychicznych, a cierpienie, które powodują, może utrudniać nam normalne funkcjonowanie.

Rodzaje zaburzeń lękowych

Zaburzenia lękowe to bardzo szeroki termin, który obejmuje wiele różnych schorzeń. Jednym z nich są ataki paniki, które często zdarzają się losowo. Podczas nich możemy się pocić, odczuwać ból w klatce piersiowej i kołatanie serca. Czasami możemy mieć wrażenie, że się dusimy lub mamy zawał serca.

Terapia uzależnień Gdańsk

Czym innym są fobie społeczne. Wtedy pacjenci odczuwają przytłaczający strach i dyskomfort podczas codziennych sytuacji społecznych.

Możemy też wpisać tutaj fobie specyficzne, czyli intensywny strach przed określonym obiektem lub sytuacją. Jednymi z najpopularniejszych jest lęk wysokości, strach przed lataniem lub pająkami.

Żeby jednak zdiagnozować taką fobię niepokój musi wykraczać poza dyskomfort czy nawet obawy jakie odczuwa większość osób – jest to wręcz paraliżujący strach, który może powodować unikanie zwykłych sytuacji. Istnieją również uogólnione zaburzenia lękowe, kiedy chorzy odczuwają nadmierne, nierealistyczne zmartwienie i napięcie bez powodu lub z wyniku błahych sytuacji.

Sposoby leczenia zaburzeń lękowych

Leczenie osób z lękiem zależy od charakteru zaburzenia lękowego i indywidualnych preferencji. Często leczenie łączy różne rodzaje terapii i leków. U niektórych osób uzależnienie od alkoholu, depresja i inne schorzenia mogą czasami mieć tak silny związek z lękiem, że leczenie zaburzeń lękowych musi czekać, aż dana osoba opanuje te schorzenia.

Jedną z metod terapii jest samoleczenie. Techniki relaksacyjne mogą pomóc w radzeniu sobie z niepokojącymi emocjami, zanim przekształcą się w poważne zaburzenia. Jednak pamiętajmy, że w wielu przypadkach chorzy nie mogą sobie radzić sami, bez pomocy klinicznej. Jednak to techniki pomocne w krótszych i mniej poważnych okresach lęków.

terapia DDA Gdańsk

Lekarze zalecają kilka ćwiczeń i technik radzenia sobie z krótkimi lub skoncentrowanymi atakami lęku, w tym zarządzanie stresem, techniki relaksacyjne, ćwiczenia zastępujące negatywne myśli pozytywnymi, budowanie sieci wsparcia i zmianę stylu życia na zdrowszy, w tym ćwiczenia fizyczne oraz zdrową dietę.

Standardowe leczenie lęku to poradnictwo psychologiczne i terapia.

Może to obejmować psychoterapię, taką jak terapia poznawczo-behawioralna lub połączenie terapii i poradnictwa bądź terapię grupową. Takie leczenie ma na celu rozpoznanie i zmianę szkodliwych wzorców myślowych, które mogą wywołać zaburzenie lękowe i kłopotliwe uczucia, ograniczyć zniekształcone myślenie oraz zmienić skalę i intensywność reakcji na stresory. Pomaga to ludziom zarządzać sposobem, w jaki ich ciało i umysł reagują na pewne czynniki wyzwalające.

Leczenie terapeutyczne może zostać uzupełnione w pewnych przypadkach przez leki. Mogą one chociażby pomóc w opanowaniu niektórych objawów psychicznych lub fizycznych. W każdej sytuacji o leczeniu farmakologicznym decyduje lekarz i nie wolno go prowadzić na własną rękę, ponieważ możemy sobie zaszkodzić. Pamiętajmy też, że jeśli po przyjęciu przepisanych leków wystąpią ciężkie, niepożądane lub nieoczekiwane skutki, należy powiadomić lekarza.

Zapobieganie zaburzeniom lękowym

Niestety w dzisiejszych czasach coraz więcej osób cierpi na poważne zaburzenia lękowe i nie należy się bać szukać pomocy. Chociaż uczucia lękowe będą zawsze obecne w życiu codziennym, istnieją sposoby na zmniejszenie ryzyka wystąpienia pełnych zaburzeń lękowych. Podjęcie następujących kroków pomoże w kontrolowaniu niepokojących emocji i zapobiegnie rozwojowi zaburzenia, w tym: regularne wysypianie się, zdrowy tryb życia, ćwiczenia, zdrowa dieta i unikanie używek takich jak alkohol, papierosy czy narkotyki.

Artykuł powstał we współpracy z gabinetem Dom Psychoterapii.

Comments are closed.

Post Navigation