Depresja to problem psychiczny, który z dnia na dzień dotyka coraz szerszego grona osób zmagających się z szarą rzeczywistością i codziennymi niepowodzeniami. Smutek, przygnębienie, stres, uczucie zmęczenia czy poczucie braku własnej wartości to tylko niektóre z najbardziej podstawowych objawów depresji, która choć przypisywana jest z reguły jednostkom psychicznie słabszym, w praktyce może dotknąć właściwie każdego.

Jeśli do wspomnianych objawów dołączymy jeszcze bezsenność lub nadmierną senność, apatię, wahania masy ciała, wahania nastrojów, wahania apetytu, ograniczoną zdolność koncentracji i utratę zainteresowania codziennymi czynnościami dostaniemy dość wyraźny obraz osoby cierpiącej na depresję, z którą niestety ta nie będzie w stanie poradzić sobie sama. Negatywne emocje lubią powracać, a rady w stylu „zacznij biegać – aktywność leczy depresję” czy „musisz się po prostu więcej uśmiechać” czynią zwykle więcej złego niż dobrego. Czy z depresją faktycznie można poradzić sobie samodzielnie i dlaczego psycholodzy nieustannie podkreślają jak ważną rolę w jej leczeniu odgrywają zajęcia terapeutyczne?

Depresja – choroba, która lubi powracać

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych zarówno przez osoby dotknięte depresją jak i ich najbliższych jest bagatelizowanie problemu i sprowadzanie go do sezonowej chandry, która szybko minie jeśli tylko zaczniemy żyć aktywniej, jeść lepiej i częściej spotykać się ze znajomymi. Stosunkowo niewiele osób zdaje sobie sprawę, że depresja może mieć naprawdę bardzo ciężki przebieg i charakter i że to właśnie jej cięższa odmiana dotyka dziś nawet 30 milionów Europejczyków.

Depresja to choroba, która lubi powracać, szczególnie gdy nie podejmie się odpowiednich kroków w stronę jej leczenia. Problemy pojawiają się zwykle niespodziewanie, najczęściej w wyniku nasilonego stresu czy trudnych wydarzeń życiowych i przytrafiają się nawet tym, którzy na zewnątrz wydają się być wiecznie uśmiechnięci i niezwykle towarzyscy.

Negatywne emocje powodują zaburzenia metabolizmu mózgu, z powodu których zniszczona zostaje też równowaga pomiędzy neuroprzekaźnikami takimi jak noradrenalina i serotonina kontrolującymi przenoszenie impulsów nerwowych. Z tego też powodu impulsy i bodźce zewnętrzne nie docierają do mózgu tak, jak powinny, a poczucie szczęścia i radości dostarczane zwykle przez aktywność czy spotkania z bliskimi zostaje zminimalizowane i w praktyce nie jest przez osobę z depresją odpowiednio odczuwane.

depresja psycholog

Skoro jednak zaburzenia depresyjne dotyczą neuroprzekaźników i tego jak człowiek odczuwa otaczającą go rzeczywistość, trudno spodziewać się że samodzielne próby leczenia depresji okażą się skuteczne. Gdy codzienne czynności przestają sprawiać radość, a w ich miejsce pojawia się apatia, obojętność i różnego rodzaju objawy depresyjne wspomniane wcześniej, warto sięgnąć po pomoc specjalistów – psychologów, psychiatrów, a nawet ośrodków leczenia uzależnień oferujących doskonale nakierowaną terapię zwalczania depresji.

Leczenie depresji? Samodzielnie jest właściwie niemożliwe

Wiele osób udających się do lekarza pierwszej pomocy a następnie psychologa lub psychiatry z podejrzeniami depresji rozpoczyna swoje leczenie od terapii farmakologicznej. Ta, choć pozwala wyrównać poziom neuroprzekaźników nie zawsze okazuje się wystarczająca – dla optymalnych efektów warto połączyć ją z długotrwałą psychoterapią, dzięki której możliwe będzie skuteczne ukształtowanie procesów myślowych człowieka dotkniętego tą przykrą chorobą.

Dla wielu osób depresja oznacza sezonowy spadek formy kojarzony z pochmurnymi i krótkimi dniami oraz ogólną niechęcią do aktywnego spędzania czasu, jednak w praktyce depresja sezonowa może dotyczyć także osób powracających do pracy po długiej przerwie. W tę specyficzną odmianę depresji można co prawda celować  wzmożoną aktywnością fizyczną, choć warto pamiętać że gdy objawy nie ustępują, pomoc w formie psychoterapii może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

Leczenie depresji w ośrodkach leczenia uzależnień

Depresja nie jest oczywiście tym samym, co uzależnienie od alkoholu, substancji psychoaktywnych czy zachowań kompulsywnych, jednak i ją warto potraktować profesjonalną terapią w ośrodku leczenia uzależnień. Poradzenie sobie samodzielnie z przytłaczającymi emocjami jest praktycznie niemożliwe, jeśli obok nas nie ma osób próbujących zrozumieć i naprowadzić nasze myślenie na odpowiednie tory. To właśnie z pomocą psychoterapii praca nad sobą i nękającymi emocjami wykazują się najlepszymi i najbardziej długotrwałymi efektami. Profesjonalna terapia uczy dostrzegania symptomów nawrotu depresji i pozwala w porę zareagować na nawroty choroby, zatrzymując ją zanim ta zdąży na dobre się rozwinąć.

Leczenie depresji za pomocą psychoterapii oraz terapii zajęciowej i ruchu w połączeniu ze stosowaniem środków farmakologicznych pozwalają wydłużyć okresy pomiędzy kolejnymi atakami depresji często do nawet kilku lat. Nie bez powodu uważa się, że depresja jest jedną z najłatwiejszych w leczeniu chorób psychicznych.

Określenie depresji jako choroby psychicznej samo w sobie powoduje, że wiele osób męczy się z jej objawami i nie chce przyznać się, że są to już faktycznie objawy depresji. Określenia tego nie należy się jednak wstydzić czy obawiać – sięgając po pomoc odpowiednio wcześnie można pokonać depresję, a tym samym cieszyć się w pełni z życia, bez konieczności udawania pogody ducha w sytuacjach społecznych i ukrywania się z własnymi problemami.

Comments are closed.