Leczenie zaćmy, choć często malowane przez NFZ jako poważny problem i największe wyzwanie budżetowo-logistyczne, w rzeczywistości wcale nie musi ciągnąć się latami. Dzięki nowoczesnym technikom i doskonałym rozwiązaniom dzisiejszej okulistyki, sam proces usunięcia zmętniałej soczewki i wstawienia w jej miejsce nowej nie zajmuje nawet 30 minut! Dlaczego więc tak ogromna ilość pacjentów wciąż tkwi w kolejkach? Jak wyleczyć zaćmę w 30 dni, a nawet krócej?

Nowoczesne metody leczenia zaćmy

Zaćma to poważna choroba wzroku, która nieleczona przyczynia się do znaczącego procenta przypadków utraty wzroku przez ludzi na całym świecie. Choć cierpią na nią głównie osoby po 60 roku życia oraz w znacznie mniejszym stopniu młode osoby z określonymi predyspozycjami genetycznymi, liczba szacowana przez Światową Organizację Zdrowia to około 65 milionów chorych na świecie i około miliona w samej Polsce. Liczby wyglądają zatrważająco i teoretycznie wyjaśniają kolejki oczekujących do operacyjnego usunięcia zaćmy. W końcu to właśnie zoperowanie oka i usunięcie zmętniałej soczewki jest jedynym sposobem na pozbycie się choroby i zatrzymanie jej postępowania. W praktyce, kolejki wcale nie muszą być kilkuletnie – operacja zaćmy wcale nie trwa długo!

Najpopularniejszą i powszechnie stosowaną metodą usuwania zaćmy jest metoda fakoemulsyfikacji, polegająca na wykonaniu niewielkiego otworu w oku umożliwiającego zastosowanie mikroskopijnego narzędzia emitującego fale ultradźwiękowe, które rozbijają zmętniałą soczewkę. Pozostałości soczewki są usuwane z dna torebki oka za pomocą kolejnego mikroskopijnego narzędzia przypominającego maleńki odkurzacz.

W miejsce starej soczewki wszczepiany jest na koniec nowy implant – soczewka wewnątrzgałkowa, która występuje dziś w wielu różnych wariantach oferujących większy lub mniejszy stopień korekty wzroku. Metoda fakoemulsyfikacji jest szybka, bezbolesna, przeprowadzana w warunkach ambulatoryjnych i przede wszystkim nie wymaga hospitalizacji – pacjenci, u których zabieg przebiegnie bez komplikacji mogą już po kilku godzinach opuścić klinikę i stosując się do zaleceń lekarza, odbywać proces rekonwalescencji w zaciszu własnego domu.

Zapomnij o kolejkach w NFZ

Skoro jednak sama metoda fakoemulsyfikacji, stosowana także w polskich szpitalach działających w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia jest tak szybka, dlaczego kolejki do operacji usunięcia zaćmy nie maleją, a wręcz z roku na rok rosną? Problem pojawia się przede wszystkim w kwestiach budżetowych – szpitale nie dostają wystarczających pieniędzy na wykonywanie większej ilości zabiegów rocznie i choć NFZ nieustannie zwiększa wydatki na operowanie zaćmy, pieniędzy wciąż brakuje. NFZ próbuje wprowadzać ograniczenia, między innymi poprzez wyznaczanie progów postępu choroby, od których pacjenci będą mogli być kwalifikowani do zabiegu. Ci, którzy obserwują bacznie temat zaćmy wiedzą jednak, że nie tędy droga.

Dyrektywa Transgraniczna – możesz leczyć się wszędzie

Unia Europejska narzuciła kilka lat temu na wszystkie kraje członkowskie obowiązek przestrzegania tzw. Dyrektywy Transgranicznej. W jej myśl wszyscy obywatele państw UE mogą leczyć się poza granicami własnego kraju i uzyskać zwrot poniesionych za nie kosztów z budżetu swojego państwa. Na liście zabiegów, które są refundowane przez NFZ w ramach dyrektywy transgranicznej znajduje się również operacja zaćmy, co dla polskich pacjentów oznacza szansę na wyleczenie choroby w Czechach, Niemczech, czy dowolnym kraju UE. Wyjazd taki jest nie tylko szansą dla tych, którzy chcą zyskać możliwość wyboru soczewki dopasowanej do ich potrzeb i korygującej nie tylko zaćmę, ale też towarzyszące jej wady wzroku. Z dyrektywy transgranicznej korzystają także ci, którzy nie chcą czekać na operację przez kilka miesięcy lub lat – to właśnie między innymi w mieszczącej się w Czechach OneDayClinic wyleczysz zaćmę w 30 dni. Jak to działa?

Pacjenci, którzy posiadają ważne skierowanie na operację zaćmy wystawioną przez lekarza przyjmującego w ramach NFZ mogą zgłosić się do OneDayClinic za pomocą formularza kontaktowego na oficjalnej stronie internetowej kliniki. Podczas kontaktu z jej przedstawicielami będą mogli wybrać korzystną dla siebie opcję leczenia oraz ustalić datę przyjazdu do kliniki – nie późniejszą, niż 30 dni od rozpoczęcia procesu przyjęcia.

Zaćma w 30 dni

Z opcją dojazdu i noclegu w cenie pakietu, możliwości zwrotu kosztów zabiegu (w wysokości ceny standardowej soczewki) i możliwością dopłaty do znacznie lepszej soczewki, korzystanie z możliwości dyrektywy transgranicznej nie ma powodu, dla którego oczekiwanie na operację zaćmy miałoby trwać więcej, niż 30 dni.